globalns.no> Support > Generelle vilkår
Generelle vilkår
Generelle vilkår
GNS Sweden AB
Generelle Vilkår 2022-08-01
1 Generelt
1.1 Disse generelle vilkår med vedlegg gjelder fra og med 1. august 2022 og erstatter tidligere generelle vilkår. Disse vilkårene regulerer forholdet mellom en myndig fysisk person eller juridisk person (Kunden) og GNS Sweden AB (GNS).
2 Avtalen
2.1 Avtale anses inngått når Kunden har gjort bestilling av tjeneste eller vare og GNS har bekreftet og godkjent bestillingen. GNS forbeholder seg retten til å gjøre en sedvanlig kredittsjekk av kunden.
2.2 Kunden skal anses å ha gjort en bestilling av vare/tjeneste;
1. Ved å fylle ut et spesielt bestillingsskjema, som sendes til GNS per post, eller
2. Ved at kunden bestiller vare/tjeneste; elektronisk på nettsiden (www.globalns.no), via e-post, post, eller
3. Ved at kunden muntlig bestiller vare/tjeneste eller på annen måte inngår særskilt avtale med GNS.
2.3 Disse generelle vilkårene er uten unntak en integrert del av avtalen mellom partene. I tilfeller der avtalen, eller vedlegg til avtalen, har spesifikke avtalevilkår som avviker fra disse generelle vilkårene, skal de spesifikke avtalevilkårene ha forrang foran de generelle.
2.4 Avtalen gjelder fra den dag avtalen er underskrevet av begge parter, eller når bestillingen er godkjent og bekreftet av GNS, eller ellers når tjenesten er åpnet for bruk dersom det skjer tidligere, i ett (1) år. Hvis ikke oppsigelse av avtalen skjer i rett tid i henhold til punkt 2.5, forlenges avtalen automatisk med ett (1) år om gangen.
2.5 Oppsigelse av avtalen skal skje skriftlig og være part i hende senest seks (6) måneder før avtalens utløp. Avtalen opphører å gjelde tolv (12) måneder etter at oppsigelsen er mottatt av GNS. Ved kundens oppsigelse på forhånd eller som følge av en avtale om fortidig opphør av avtalen, skal kunden betale for gjenværende månedlige avgifter til GNS for avtaleperioden. Ved fortidig opphør av avtalen har GNS også rett til å kreve en administrasjonsavgift i henhold til gjeldende prisliste.
2.6 GNS har rett til å heve avtalen dersom kunden har betalingsanmerkning, blir erklært konkurs, inngår akkord, stanser sine betalinger eller på annen måte kan antas å være insolvent, eller hvis det etter GNSs vurdering er sterke grunner til å anta at kjøpesummen eller månedlige avgifter mv. ikke kan betales. GNS har også rett til i slike tilfeller å holde tilbake levering av den leverte tjenesten eller del av den til tilstrekkelig sikkerhet er stilt av kunden.
3 Tjenesten
3.1 Tjenesten tilbys i samsvar med hva som skriftlig er avtalt eller ellers reguleres i de generelle vilkårene eller tilknyttede vedlegg. GNS forbeholder seg retten til å legge til, fjerne eller endre de avtalte tjenestene når som helst og fra tid til annen forutsatt at tilleggene eller endringene ikke medfører vesentlig ulempe for kunden.
3.2 Kunden skal varsles senest en (1) måned før den eller de av GNS angitte endringene trer i kraft dersom endringen er til skade for kunden. Dette kan skje ved kunngjøring på nettsiden. Kunden har rett til å si opp avtalen forutsatt at endringen ikke er ubetydelig eller ellers medfører betydelig ulempe for kunden. Oppsigelsen gjelder fra endringens ikrafttredelse.
3.3 Kunden har ikke rett til å påberope seg andre rettsvirkninger ved GNS endringer enn det som er angitt i punkt 3.2.
3.4 GNS forbeholder seg retten til når som helst å endre programvare og utstyr og/eller installere nye versjoner og oppdateringer av GNS leverte tjenester.
4 Drift og vedlikehold
4.1 GNS forplikter seg til å etter feilrapportering umiddelbart begynne feilsøking på driftsstans eller andre trafikkhindrende feil. Feilrapportering skal skje til supporten, via e-post, via vår nettside www.globalns.no eller telefon fortrinnsvis på hverdager mellom 09:00-18:00. GNS kan ikke holdes ansvarlig for driftsavbrudd som helt eller delvis kan tilskrives kunden, for feil som ligger utenfor GNS kontroll eller for feil som kan tilskrives GNS underleverandører eller leverandører.
4.2 Hvis feilen helt eller delvis kan tilskrives kunden eller annen som kunden er ansvarlig for, har GNS rett til erstatning fra kunden. GNS har i slike tilfeller rett til å fakturere kunden for nedlagt arbeid i henhold til gjeldende prisliste.
4.5 GNS skal utføre løpende vedlikehold og service av Webhotell/Serverhotell og tilhørende utstyr. På slike tidspunkter forbeholder GNS seg retten til midlertidig å avbryte levering av tjenesten samt å begrense tilgjengeligheten til Internett/Nettsiden. Avbrudd som skjer for planlagt vedlikehold skal ikke betraktes som driftsavbrudd. Ved omfattende tiltak skal kunden varsles før tiltaket iverksettes.
5 Tilgjengelighet
5.1 GNS garanterer en gjennomsnittlig oppetid på 99,7 %.
5.2 Refusjon kan skje hvis avtalt båndbredde til kundens servere ikke har vært tilgjengelig i henhold til garantert oppetid hvis feilen ligger innenfor GNS kontroll og driftsavbruddet ikke gjelder planlagt vedlikehold som nevnt ovenfor. Kortere serviceavbrudd kan oppstå også under normal drift og gir ingen rett til kompensasjon eller erstatning.
5.3 Refusjon skjer etter at kunden har sendt skriftlig forespørsel om dette og GNS har undersøkt og funnet at betingelsene for rett til refusjon foreligger. Skriftlig forespørsel om refusjon skal sendes til GNS senest tretti (30) dager etter gjenopprettelse av det aktuelle driftsavbruddet, ellers bortfaller kundens rett til erstatning. Kunden har ikke rett til å påberope seg andre rettsvirkninger ved brist i garantert oppetid/tilgjengelighet enn det som er angitt i dette punktet.
5.4 Refusjon skjer ved tilbakebetaling av kundens månedlige avgift i forhold til den tiden som forstyrrelsen eller avbruddet varte. Kunden har kun rett til erstatning gjennom fradrag på kommende faktura. For nærmere regulering av dette henvises det til gjeldende Servicenivåavtale (SLA) som er publisert på nettsiden.
6 Ansvar
6.1 GNS er ansvarlig for å levere tjenesten i henhold til det som er avtalt, oppfylle sine forpliktelser i henhold til gjeldende lover og forskrifter, samt å utføre tjenesten på en fagmessig måte
6.2 Kunden forplikter seg til å bruke tjenesten i samsvar med det som er avtalt, samt i henhold til gjeldende lover, regler og forskrifter, og til å betale forfalt avgift i tide.
6.3 Kunden skal sørge for at tredjepart ikke har rett til å fjerne eller endre Kundens eiendeler fra Leverandørens driftssted i samsvar med avtalte vilkår.
6.4 Kunden har ikke rett til å bruke ressurser eller på annen måte søke uautorisert tilgang til GNSs maskinvare eller programvare, systemer eller annen data som ikke er ment for Kunden.
6.5 Kunden er i forhold til GNS alene ansvarlig for informasjon som gjelder kundens bruk av tjenesten eller til noen Kunden svarer for, som er overført til eller håndtert innen tjenesten
1. Ikke utgjør krenkelse av tredjeparts rettigheter eller på annen måte strider mot gjeldende lovgivning
2. Er å betrakte som støtende, krenkende og/eller uetisk
3. Kan skade GNS eller andre.
Ved brudd på noen av de ovennevnte punktene har GNS rett til umiddelbart å hindre videre spredning av informasjon i tjenesten og/eller videre bruk av tjenesten. GNS forbeholder seg retten til fra tid til annen å vurdere om informasjon eller annen data kan anses som støtende, krenkende og/eller uetisk.
6.6 GNS har rett til å få tilgang til all informasjon som er overført eller levert til tjenesten for å kunne oppfylle ovennevnte rettighet. Kunden skal gi GNS alt bistand for gjennomføring av slik undersøkelse.
6.7 Kunden er i forhold til GNS alene ansvarlig for informasjon, varer og/eller tjenester som kunden leverer via Internett.
6.8 Kunden er ansvarlig for å på forhånd ha sikret at alle nødvendige tillatelser er på plass for både varer og tjenester som Kunden leverer, samt for at all mottakelse, spredning og/eller lagring av informasjon skjer i samsvar med gjeldende lov.
6.9 Kunden er ansvarlig for at uvedkommende ikke får tilgang til passord og lignende informasjon ved å oppbevare dem på en sikker måte.
6.10 Kunden er ansvarlig for feil eller mangler i Kundens utstyr, dersom utstyret ikke er leid fra GNS, eller i tilfelle fra et finansieringsselskap, samt for feil i programvare som ikke er levert av GNS. Leverandørens vilkår for programvare gjelder til enhver tid.
7. Avgifter
7.1 Prisene angitt i Avtalen, bortsett fra det som følger av dette punkt 7, er faste i løpet av avtaleperioden. GNS forbeholder seg retten til å foreta prisjusteringer før hver ny avtale- eller forlengelsesperiode. Videre har GNS rett til å heve prisene for Tjenesten med opptil 10 % årlig og derutover å endre prisene med umiddelbar virkning, uten rett for Kunden til å si opp Avtalen, dersom: (i) GNSs leverandører av Produkt eller programvare som inngår i Tjenesten har hevet sine priser eller lisensavgifter; (ii) lovgivning, valutaforandring, pengepolitisk eller valutapolitisk tiltak eller annen myndighetsbeslutning medfører økte kostnader for GNS; eller (iii) generell kostnadsøkning for GNS ved levering av Tjenester, som følge av at antallet brukere/klienter hos Kunden har endret seg eller Kunden har bedt om endret innhold i Tjenesten. Prisjustering i henhold til (i)-(iii) skal være proporsjonal i forhold til GNSs kostnadsøkning.
7.2 Avgifter utgår i henhold til GNSs til enhver tid gjeldende prisliste for tjenesten, med mindre annet er avtalt. Er ikke fast pris uttrykkelig avtalt, har GNS rett til løpende å justere prisen. Alle avgifter er beregnet i SEK og eksklusive lovpålagt merverdiavgift (moms). Avgifter kan bestå av variable, faste eller engangsavgifter. En faktureringsavgift på tjuefem (25) SEK påløper per faktura.
7.3 Hvis Kunden under avtaleperioden flytter til andre lokaler, forbeholder GNS seg retten til å fakturere Kunden for de merkostnadene som oppstår for GNS som følge av dette.
7.4 Forespørsel om kompensasjon i henhold til tilgjengelighetsgarantien i Bilag B Servicenivåer skal gjøres senest tretti (30) dager etter berørt periode. Kompensasjon reguleres gjennom kreditering på kommende fakturering.
7.5 GNS forbeholder seg retten til avgiftshøyde. Avgiftshøyninger skal skriftlig varsles Kunden minst tretti (30) dager i forveien. Dette kan skje via brev, faks, e-post eller gjennom oppslag på GNSs nettsider. Avgiftssenkninger trenger ikke å varsles Kunden på forhånd.
7.6 Med mindre annet følger av avtalen, gir Kunden herved GNS rett til å debitere avgifter når tjenesten er driftklar eller fra det tidligere dato da Kunden begynte å bruke tjenesten.
7.7 Hvis GNS har benyttet sin rett i henhold til § 8.3 og stengt av kundens tjeneste, består fortsatt kundens plikt til å betale forekommende faste avgifter.
8. Betaling
8.1 Med mindre annet er avtalt, faktureres variable avgifter månedlig etterskuddsvis og faste avgifter månedlig forskuddsvis. Fakturaen skal anses som mottatt av Kunden senest fem (5) arbeidsdager etter at fakturaen er sendt til den av Kunden oppgitte adressen.
8.2 Kunden skal betale til den konto og innen den forfallsdato som er angitt på fakturaen. Betaling skal anses som fullført når betalingen er GNS i hende.
8.3 Hvis full betaling ikke er gjennomført innen ti (10) dager etter at påminnelse er sendt til Kunden, har GNS rett til umiddelbart å stenge avtalte Tjenester inntil full betaling skjer.
8.4 Hvis Tjeneste er stengt av med støtte fra § 8.3 og 8.8, påløper en særskilt åpningavgift for åpning av Tjenesten.
8.5 Ved forsinket betaling påløper en årlig forsinkelsesrente på femten (15) prosent, fra forfallsdato til full betaling skjer. GNS har også rett til å debitere lovpålagte påminnelsesgebyrer og eventuelle inkassogebyrer.
8.6 Hvis Kunden ikke har benyttet bestilt tjeneste på grunn av forsinkelse eller omstendighet som gjelder Kunden, frigjør dette ikke Kunden fra betalingsforpliktelsen.
8.7 Hvis Kunden endrer faktureringsadresse, skal dette umiddelbart meddeles GNS skriftlig.
8.8 Hvis det er grunn til å anta at Kunden ikke kan forventes å oppfylle sine forpliktelser overfor GNS, har sistnevnte rett til å si opp Avtalen med umiddelbar virkning. I stedet for å si opp Avtalen kan GNS kreve at Kunden stiller sikkerhet for oppfyllelse av sine forpliktelser overfor GNS. Med sikkerhet for bestilte tjenester menes et beløp tilsvarende betaling av både løpende og faste avgifter minst tre (3) måneder på forhånd, som avregnes etterskuddsvis mot faktisk kostnad. Hvis Kunden er ute av stand til eller nekter å stille slik sikkerhet, har GNS rett til å si opp Avtalen med umiddelbar virkning.
8.9 Kunden skal umiddelbart informere GNS hvis fakturaen anses som feilaktig. Skjer ikke dette innen rimelig tid (senest 15 dager etter fakturadato) mister Kunden retten til å gjøre innsigelser mot fakturaen.
9. Eie av produkter m.m.
9.1 Ved kjøp av Produkter og annen maskinvare og programvare forbeholder GNS seg eiendomsretten inntil Kunden har betalt kjøpesummen i sin helhet.
9.2 Ved utleie gir GNS Kunden kun bruksrett til den utleide Produkt eller annen utstyr som er nødvendig for Tjenesten. Utleid Produkt eller utstyr er GNSs eiendom og Kunden får ikke gjennom Avtalen eiendomsrett til dette. Eiendomsretten til byttede deler tilfaller eieren av Produktet. Kunden skal ta godt vare på alle Produkter hos Kunden så lenge eiendomsretten ligger hos GNS eller finansieringsselskap, eller Kunden ikke har betalt hele beløpet til GNS eller finansieringsselskap for kjøpt Produkt.
10. Ansvar for tjenesten
10.1 GNS er ansvarlig for at Tjenesten oppfyller kravene til levering og tilgjengelighet av Tjenesten i henhold til Vedlegg B. Kunden har rett til erstatning forutsatt at Tjenesten ikke har vært tilgjengelig i henhold til de vilkår og servicenivåer som er spesifisert i Vedlegg B. Kunden har ikke rett til annen erstatning eller erstatning for avvik fra avtalte servicenivåer. Kunden har rett til å gjøre gjeldende krav i henhold til dette punktet kun dersom Kunden har gitt GNS skriftlig varsel om dette senest tretti (30) dager etter at Kunden har oppdaget, eller burde ha oppdaget grunnlaget for kravet.
10.2 GNSs forpliktelser og ansvar for Tjenesten og den angitte prisen omfatter ikke service på Kundeplassert Produkt eller hvis Tjenesten ikke har vært tilgjengelig på grunn av: (i) produksjonsfeil eller feil forårsaket av Kundens bruk av Produktet sammen med annen utstyr eller andre komponenter som påvirker Produktets funksjon; (ii) feil forårsaket av Kundens underdimensjonering eller manglende nettverkskapasitet; (iii) feil i programvare levert av tredje part; (iv) feil forårsaket av endringer, justeringer eller inngrep i Produktet utført av Kunden som avviker fra GNSs brukerdokumentasjon; (v) feil forårsaket av handling eller forsømmelse fra Kunden eller fra noen Kunden er ansvarlig for; eller (vi) feil forårsaket av andre forhold utenfor GNSs kontroll.
11. Rekruttering
11.1 Kunden forplikter seg til ikke å ansette eller aktivt forsøke å få GNSs ansatte eller konsulenter som har utført oppdrag for Kunden, til å forlate sin ansettelse under avtaleperioden og i løpet av tolv (12) måneder etter at samarbeidet mellom Partene er avsluttet og Kunden er fakturert for Tjenesten. Ved unnlatt etterlevelse av dette forpliktelsen skal Kunden betale en bot. Botens beløp skal være ti ganger det til enhver tid gjeldende grunnbeløpet.
12. Domenenavn
12.1 GNS formidler registrering av domenenavn til domenenavnsregistrator for ønsket toppdomen. GNS er ikke ansvarlig for registratorens handlinger og er ikke ansvarlig for at ønsket domenenavn blir registrert.
12.2 GNS er ikke ansvarlig for eventuelle tap eller skader som oppstår som følge av at domenenavn ikke er registrert.
13 Immaterielle rettigheter
13.1 Alle immaterielle rettigheter til utstyr, programvare, manualer eller annen eiendom og informasjon som leveres av GNS, er og forblir GNSs eller dets lisensgivers eiendom. Kunden får gjennom avtalen en begrenset, ikke-eksklusiv og ikke-overførbar eller overdragbar rett til å bruke programvaren som gjøres tilgjengelig for Kunden for Kundens bruk av bestilte tjenester.
13.2 Kunden har ikke rett til å duplisere, mangfoldiggjøre eller på annen måte kopiere den leverte programvaren.
14. Risiko for tap eller/og forvrengning av formidlet informasjon
14.1 GNS er ikke ansvarlig for tap eller forvrengning av informasjon som formidles elektronisk gjennom tjenesten.
14.2 GNS er ikke forpliktet til å ta sikkerhetskopi av informasjon som overføres fra Kunden til GNS med mindre dette er særskilt avtalt.
15. Erstatning
15.1 GNS er kun ansvarlig for direkte skader som er forårsaket ved uaktsomhet av GNS eller noen som GNS er ansvarlig for.
15.2 GNSs ansvar for tjenesten omfatter ikke feil som er av mindre betydning for tjenestens tiltenkte bruk eller som ikke innebærer annet enn ubetydelig ulempe for Kunden.
15.3 GNS er ikke ansvarlig for indirekte skader som tapt fortjeneste eller nytte, redusert produktivitet/produksjon eller andre forretningsmessige tap Kunden kan lide. GNS er heller ikke ansvarlig for tredjepartsskader, hindringer for Kunden i å oppfylle forpliktelser overfor tredjeparter, og heller ikke annen skade som ikke rimeligvis kunne vært forutsett av GNS.
15.4 Kunden skal holde GNS skadesløs fra krav rettet mot GNS fra tredjepart som følge av informasjon som Kunden er ansvarlig for i henhold til § 6.
15.5 GNS er ikke ansvarlig for tapt informasjon eller forvrengning av informasjon som følge av tredjeparts uautoriserte tilgang til GNSs datamaskinressurser.
15.6 GNSs erstatningsansvar er begrenset til maksimalt 5000 kr per skade.
16 Oppsigelsesgrunner
16.1 Hvis en part gjør seg skyldig i kontraktsbrudd og ikke har rettet opp i dette innen tjue (20) dager etter at skriftlig påminnelse er gitt av den andre parten, har den andre parten rett til umiddelbart å si opp avtalen skriftlig.
16.2 Part har alltid rett til umiddelbart å si opp avtalen hvis den andre parten har stanset betalingene, innledet akkordforhandlinger, er i likvidasjon, gått konkurs eller viser andre klare tegn på insolvens.
17 Force Majeure
Partene er fritatt fra påfølgende konsekvenser dersom oppfyllelsen av en forpliktelse forhindres eller vesentlig vanskeliggjøres av omstendigheter som parten rimeligvis ikke kunne kontrollere eller forutse. Befriende omstendigheter omfatter blant annet arbeidskonflikt, krig, pandemi, lynnedslag, brann, ugunstige værforhold, ulykker, myndighetsbestemmelser eller annen offentlig regulering, myndighetsinngrep, beslag, mangel på transport, energi eller annen lignende omstendighet. Hvis en Force Majeure-situasjon oppstår, skal den berørte parten varsles.
18 Overdragelse av avtale
Kunden har ikke rett til å, uten forhåndsgodkjenning fra GNS, helt eller delvis overføre sine rettigheter og forpliktelser i henhold til avtalen.
GNS har derimot rett til, uten Kundens samtykke, helt eller delvis overføre sine rettigheter og forpliktelser i henhold til avtalen samt overføre avtalen i sin helhet. GNS har alltid rett til å overføre retten til å motta betaling i henhold til avtalen.
19 Taushetsplikt
Partene forplikter seg til ikke å avsløre slik informasjon som en av partene har mottatt og som skal betraktes som forretningshemmeligheter eller på annen måte er konfidensiell, til utenforstående. Partene skal også iverksette nødvendige tiltak for å hindre at slik informasjon spres eller avsløres til tredjeparter av ansatte hos en av partene eller av andre som parten er ansvarlig for.
20 Endring av vilkår
20.1 Disse allmenne vilkårene gjelder fra og med 1. august 2022 og deretter inntil videre. Endringer i GNSs allmenne vilkår skal varsles med minst én (1) måneds varsel.
20.2 Hvis eventuelle endringer er til vesentlig ulempe for Kunden, har Kunden rett til å si opp avtalen med virkning fra det tidspunkt endringen trer i kraft. En slik oppsigelse skal skje skriftlig og senest ved avtaleendringens ikrafttredelse.
21 Angrerett (Gjelder Kun Forbrukere)
21.1 Angrerett
I tilfelle kunden er forbruker i henhold til svensk rett, har vedkommende rett til å trekke seg fra avtalen, forutsatt at kunden gir GNS beskjed om dette innen fjorten (14) dager etter at avtalen ble inngått (angrerettens frist).
21.2 Unntak fra angrerettens frist
Hvis kunden (forbrukeren) samtykker i at GNS starter opp driften av tjenesten i løpet av angrerettens frist, det vil si innen de ovenfor nevnte fjorten (14) dagene, gjelder ikke angrerettens frist. Kunden er herved klar over at hvis tjenesten er satt i drift eller oppfyllelse har blitt påbegynt med forbrukerens godkjennelse, eller forbrukeren har begynt å bruke tjenesten under angrerettens frist, bortfaller angrerett som angitt i 18.1 ovenfor.
22 Konsekvenser av avtalens opphør
Når avtalen opphører å gjelde, bortfaller også Kundens rett til å benytte GNSs tjenester. Ved oppsigelsestidens slutt er Kunden forpliktet til snarest å returnere / avinstallere eventuell programvare levert av GNS for tjenesten, samt å skriftlig bekrefte at dette er gjort.
23 Tvist
23.1 Tvister vedrørende avtalen, dens anvendelse eller tolkning skal avgjøres av svensk allmenn domstol med Stockholms tingrett som første instans. Ved prøvingen skal svensk rett anvendes.
23.2 Uavhengig av det ovenstående forbeholder GNS seg retten til å bringe saken inn for annen allmenn domstol eller namsmyndighet vedrørende ubetalte krav for avtalte tjenester.
24 Behandling av personopplysninger
24.1 Som vedlegg til de allmenne vilkårene gjelder GDPR-policyen som finnes som et vedlegg til de allmenne vilkårene samt på vår nettside www.globalns.no, med mindre et særskilt databehandleravtale er inngått.
24.2 Kunden gir sitt samtykke til at GNS kan utføre markedsføring mot kunden i form av kampanjer og tilbud. Dette kan skje gjennom kommunikasjon via post, e-post, telefonsamtaler og SMS. Kunden har rett til å melde seg av denne kommunikasjonen ved å følge instruksjonene i utsendelsene eller ved å kontakte GNS via post, e-post, kontaktskjema på www.globalns.no eller ved å ringe vår kundeservice.
25 Spesielle vedlegg
25.1 Vår GDPR-policy er regulert i vedlegg 1.