globalns.no > Om GNS > Corporate social responsibility (CSR) Policy

Corporate social responsibility (CSR) Policy

Global Network Solution

I tillegg til GNSs visjon om å bli en av de ledende hostingbedriftene på det nordiske markedet, jobber GNS også for å skape et bedre samfunn ved å redusere virksomhetens negative påvirkning på miljøet og ved å ta vårt samfunnsansvar.

Vår virksomhet

GNSs virksomhet hjelper kunder med å effektivisere kommunikasjonen via effektive digitale midler, noe som dermed reduserer miljøpåvirkningen ved personlige møter. GNS-konsulenter arbeider primært gjennom fjernkontroll, noe som betyr at våre konsulenter ikke alltid har personlige møter med kundene. Denne arbeidsmetoden er mer effektiv og reduserer utslipp av avgasser.

GNSs miljøpolicy

Grønn El

GNSs virksomhet bruker store mengder energi til det daglige arbeidet. For å redusere virksomhetens negative påvirkning på miljøet bruker serverhallene Grønn El. Dette betyr at alt utstyr som GNS oppbevarer i serverhallene drives av Grønn El.

GNS erstatter, eller kompletterer, aktiv kjøleutstyr med frikjøling. Frikjøling er en metode hvor man utnytter temperaturskjell og bruker en lavfrekvent vifte for å skape en luftstrøm som kjøler rommet og utstyret. Denne metoden fører til en betydelig lavere strømforbruk.

GNS har også en dialog med byggets utleier for å innføre Grønn El i bygningen samt andre tiltak for å redusere den negative miljøpåvirkningen.

Databruk

GNS har som policy at alle datamaskiner settes i hvilemodus etter 15 sekunder. Dette er GNSs forsøk på å redusere strømforbruket i vår daglige drift.

Telefon- og videokonferanser

Vi i GNS jobber aktivt for å redusere vår påvirkning på klimaet. Ifølge vår reisepolicy skal ansatte alltid vurdere om en reise er nødvendig. Vi ser både praktiske og miljømessige fordeler med å bruke telefon- og videokonferanser med leverandører, kolleger og kunder.

Vi resirkulerer

Resirkuleringsstasjon

En viktig resirkuleringsfunksjon som GNS bruker er miljøsortering av gammel IT-utstyr. Når utstyr byttes ut, slettes enhetene fullstendig og selges deretter videre til et annet selskap.

GNS har også en mindre resirkuleringsstasjon på kontoret for papir, pant og kompost.

Likestilling og mangfold

Likestillings- og mangfoldsspørsmål

GNS bruker ikke noen form for kjønns- eller etnisk kvotering i rekrutteringsprosessen. GNS jobber imidlertid aktivt for å skape en jevn fordeling av både menn og kvinner samt økt mangfold på arbeidsplassen. Vi i GNS er overbevist om at mangfold er nøkkelen til suksess.

I dag jobber 3 kvinner og 4 menn hos oss, hvorav 4 har en annen etnisk bakgrunn enn svensk.

ISO-standarder

GNS er i prosess med å implementere ulike ISO-standarder for å effektivisere og sikre våre interne prosesser. ISO er en uavhengig, ikke-statlig internasjonal organisasjon med medlemskap av 161 nasjonale standardiseringsorganer. Gjennom medlemskapet samles eksperter for å dele kunnskap og utvikle frivillige, konsensusbaserte, markedsrelevante internasjonale standarder som støtter innovasjon og gir løsninger på globale utfordringer. For øyeblikket jobber GNS med fire standarder:

ISO-26000:2010 Veiledning for sosialt ansvar (Guidance on social responsibility)

ISO 26000 er en internasjonal standard med retningslinjer for sosialt ansvar som bygger på syv grunnleggende prinsipper som sammen definerer begrepet sosialt ansvar. Standarden beskriver hva selskaper og organisasjoner kan gjøre for å bidra til en bærekraftig fremtid og utvikling.

ISO 14001 Ledelsessystemstandard for miljø

ISO 14000 er samlebetegnelsen for standarder som handler om miljøledelse og som skaper et miljøledelsessystem som enkelt kan integreres i den eksisterende virksomheten.

ISO 9001 Ledelsessystem for kvalitet – Krav (ISO 9001:2015)

ISO 9001 er en ledelsessystemstandard for kvalitetsprosessene i en virksomhet eller organisasjon.

SS 895400:2014 Ledelsessystem for bærekraftig IT – Veiledning

Denne standarden gir veiledning til organisasjoner for å etablere et ledelsessystem for bærekraftig IT, etablere, dokumentere, implementere, vedlikeholde og kontinuerlig forbedre organisasjonens arbeid innen bærekraftig IT. Denne standarden fokuserer på miljøpåvirkningen innen alle områder der IT kan brukes effektivt for å redusere denne påvirkningen. Standarden fokuserer også på ITs egen miljøpåvirkning og hvordan denne kan begrenses.

Corporate social responsibility (CSR) Policy

Scroll to Top